Marketplace

10 czynników, które wpływają na sukces oferty na eBay

10 czynników, które wpływają na sukces oferty na eBay

Wystawienie produktu na eBay, to rzecz pozornie prosta. Często zdarza się jednak, że świeżo upieczona oferta nie sprzedaje się. Szukamy wtedy różnych przyczyn, często reagujemy poprzez obniżenie ceny, albo nawet rezygnujemy ze sprzedaży produktu. Za sukcesem oferty na każdej platformie stoi szereg argumentów przemawiających za nią. Oto 10 wybranych czynników, które wpływają na sukces oferty na eBay:

  1. Dobry produkt

Pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie, czy aby na pewno produkt, który sprzedajemy jest dobrym wyborem na eBay. Dzięki serwisowi Terapeak w prosty sposób można zobaczyć statystyki sprzedaży każdego produktu, albo każdej kategorii na tej platformie, listę top sprzedawców wraz z ich obrotami, średnią ceną i ilością sprzedanych sztuk.

Ponadto dla każdego produktu możemy sprawdzić sprzedaż poszczególnych ofert. Pozwala to na sprawdzenie czy bezpośrednio konkurencyjne oferty będą podatne na działania konkurencji.
W mojej opinii istnieją dwie proste drogi doboru produktów:

  1. Szukamy niszy, w której jest mało sprzedawców, ale generują dobre obroty, a ich oferty są niskiej jakości.
  2. Szukamy produktów, w której największy udział ma TOP 10 sprzedawców. Łatwiej będzie „podgryźć” sprzedaż kilku dużym sprzedawcom, niż 100 małym. Udział TOP 10 sprzedawców również znajduje się w Terapeak.

  1. Prawidłowe wystawienie oferty

Przede wszystkim chodzi o spełnienie wszystkich warunków eBay co do wystawienia oferty. Jeżeli eBay wymaga kodu EAN przy produkcie, powinien on być w ofercie. To samo z Manufacturer part number. Jeżeli wymogiem jest zdjęcie główne o wysokiej rozdzielczości i białym tłem, powinno ono takie być. Szablon oferty nie powinien zawierać aktywnych treści, za to wskazane jest, aby był przystosowany do urządzeń mobilnych. Szablon powinien być schludny i przejrzysty oraz zawierać niezbędne dla klienta informacje. Ważnym czynnikiem jest dobranie odpowiedniej kategorii dla naszego produktu.

 

  1. Dobór słów kluczowych

Odpowiedni dobór słów kluczowych pozwoli klientom na wyszukanie produktu wśród innych. Prawidłowe dobranie powinno zacząć się od researchu najlepiej poprzez jakieś narzędzie np. keywordtool.io. Tworząc bazę słów kluczowych nie zapominajmy o zaglądnięciu do ofert konkurencji i do recenzji produktów. Warto też zobaczyć jak klienci szukają lub opisują produkty na innych platformach – Google czy Amazon. Oferta powinna zawierać zarówno najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe jak i te, które najlepiej opisują produkt. Dobranie najlepszych słów kluczowych i odpowiednie ich umieszczenie w tytule oraz opisie oferty to jeden z najważniejszych czynników sukcesu oferty na eBay.

 

  1. Uzupełnienie informacji produktowych i zdjęcia

Niezwykle ważnym czynnikiem jest uzupełnienie informacji produktowych tzw. Item specifics (niem. Artikelmerkmale).

eBay podczas tworzenia oferty wskazuje nam proponowane pola do uzupełnienia i naprawdę warto je uzupełnić. Informacje tu zawarte nie tylko są przeszukiwane przez silnik wyszukiwania, ale także jako jedyne widoczne na pierwszy rzut w urządzeniach mobilnych. Jest to istotne, gdyż wg. eBay ok. 50% zakupów na tej platformie jest dokonywanych właśnie przez urządzenie mobilne. Dodatkowo często informacje zawarte w „item specifics” są łączone z filtrami, które pomagają użytkownikom wybrać odpowiedni produkt.

Jeżeli chodzi o zdjęcia, to eBay pozwala nam na dodanie nawet 12 zdjęć, nie licząc zdjęć w szablonie. Warto skorzystać z tej możliwości i przedstawić produkt z każdej strony, dodatkowo ukazując zalety właśnie na zdjęciach. W przypadku zdjęć istotne jest też zdjęcie główne, które wyróżni Twój produkt na tle innych w wynikach wyszukiwania.

 

  1. Cena produktu

Niestety eBay to platforma, na której cena ma bardzo duże znaczenie. Z racji dużej ilości ofert i odpowiednich filtrów klienci dobierają produkty o najkorzystniejszej cenie. Silnik wyszukiwania dodatkowo wspiera produkty o relatywnie niskich cenach. Nie będzie łatwo więc sprzedać produkt warty 50 euro za 100 euro. Terapeak pomoże sprawdzić jaka jest średnia cena na rynku danego produktu i po jakiej cenie najczęściej sprzedawane są produkty. Jeżeli chcemy sprzedawać towar drożej niż konkurencja musimy klientowi zaproponować odpowiednią wartość w zamian jak np. darmowy, 30 dniowy zwrot.

 

  1. Timing wystawienia

Decyzja o stworzeniu nowej oferty powinna być zależna również od odpowiedniego timingu. eBay promuje na swój sposób nowe oferty, więc wystawienie produktu w odpowiedni dzień i o odpowiedniej porze może być kluczowe. W tym celu warto znowu sięgnąć do Terapeak gdzie można sprawdzić trend sprzedaży danego produktu.

 

W ten sposób dowiadujemy się, w jakie dni najlepiej wystawiać produkty, a nawet w jakim okresie roku jest sezon na produkt. Pora dnia też nie jest bez znaczenia. Z reguły klienci dokonują zakupów wieczorem lub kiedy wracają z pracy. Warto wziąć to pod uwagę przy uruchamianiu oferty.

  1. Działania marketingowe
    Podstawą sprzedaży na dzień dzisiejszy są reklamy. Podstawową reklamą jest Anzeige. Jest to reklama, w której płaci się wybrany procent od wartości sprzedanego towaru, w przeciwieństwie do Amazon, gdzie płaci się za każde kliknięcie. eBay pokazuje średnią wartość procentową dla każdej kategorii, tylko od nas zależy jaki procent ustawimy dla naszych produktów. Najlepszą strategią jest ustawienie niewiele więcej niż średnia wartość. Innym sposobem promowania jest TOP Angebote. Dzięki zastosowaniu tej reklamy nasza oferta wyświetla się na samej górze wyników wyszukiwania i ma dużą szansę na zakup przez klienta.

Istnieje jeszcze szereg innych metod marketingu jak np. rabaty procentowe i ilościowe, czy popularne wśród dużych sprzedawców WOW-Angebote.

Niezależnie od tego jaką strategię marketingową się wybierze, na dzień dzisiejszy jest to niezbędne aby odnieść sukces nie tylko na eBay, ale praktycznie na każdej platformie sprzedażowej.

 

  1. Działania pro klienckie

Do działań pro klienckich, które mogą mocno wesprzeć sprzedaż zaliczyłbym:

  1. 30 dni na zwrot towaru
  2. darmowa wysyłka
  3. darmowy zwrot
  4. eBay Plus
  5. duży wybór płatności
  6. porządny Customer Service
  7. rozstrzyganie sporów na korzyść klienta

 

  1. Status konta

Utrzymanie konta w jak najlepszej kondycji jest bardzo ważne dla sprzedaży na eBay. Konta o dużej liczbie negatywnych komentarzy będą miały problem ze sprzedawaniem. Im więcej opinii tym konto staje się bardziej wiarygodne, a co za tym idzie ma większą szansę na sprzedaż. Jeżeli posiadasz nowe konto, dbaj od początku o jego kondycję.

Status top sprzedawca jest bardzo ważny w sprzedaży na eBay i jego wpływ na całą sprzedaż widać gołym okiem. Osiągnięcie tego poziomu może być kamieniem milowym dla Twojej sprzedaży.

  1. Działania konkurencji

Pamiętajmy, że nie jesteśmy sami na eBay. Działania konkurencji mają znaczący wpływ na nasze oferty. Jeżeli my zrobiliśmy wszystko poprawnie, a nasz produkt nadal się nie sprzedaje, albo przestał się sprzedawać, bardzo możliwe, że wynika to z działań konkurencji. Śledzenie jej chociażby za pomocą Terapeak pozwala nam na szybkie zidentyfikowanie ich akcji. Warto sprawdzać czy nie zwiększył się procent nakładu na reklamę, albo nie zmniejszyła się średnia cena produktu. A może cały rynek oklapł i w danym momencie ciężej się sprzedaje. Może konkurent zmienił coś w swoich ofertach, albo uruchomił promocje. Śledzenie całego środowiska produktu i reagowanie na zmiany jest także niezbędne, aby nasza oferta była skuteczna.

 

Powyższe 10 czynników to oczywiście nie wszystkie, ale na pewno główne. Jeżeli prawidłowo pokierujemy naszą ofertą od analizy rynku, poprzez jej stworzenie i dbanie o nią – nic nie stoi na przeszkodzie, aby odniosła ona sukces na eBay. Ważne jest, aby ten szereg argumentów przemawiających zarówno do klienta jak i do samej platformy był zawsze po naszej stronie. Jeżeli już nasza oferta odniesie sukces, bardzo ciężko będzie innym ten sukces zniweczyć.

0