Baza wiedzy

Klient niemiecki – charakterystyka

Klient niemiecki – charakterystyka

Typowy klient niemiecki jest inny niż typowy klient polski. W tym artykule chciałabym nakreślić obszary, które trzeba wziąć pod uwagę przy tworzeniu nowego produktu przeznaczonego na rynek niemiecki oraz przy budowaniu kampanii marketingowej w Niemczech. Wbrew opinii niektórych znanych osób na rynku językowym język niemiecki i język polski odzwierciedlają nadal ogromne różnice w postrzeganiu świata przez Niemców i Polaków. Te różnice na pierwszy rzut oka nie są zauważalne i przez to są trudniejsze do zbadania.

Zacznijmy od pytania: kim jest Państwa klient? Czy jest to osoba zamożna, czy może należąca do klasy średniej? To, że polski klient z klasy średniej nie ma wygórowanych wymagań, nie oznacza, że wymagania klienta z Niemiec należącego do podobnej klasy będą takie same.

Uważam, że Amazon w Niemczech podwyższył oczekiwania niemieckich klientów, a w związku z tym, że ten gigant sprzedażowy jest na tamtejszym rynku już od wielu lat, to wygórowane oczekiwania Niemców się ustabilizowały. Towar ma być dostarczony punktualnie, z precyzją zegarmistrzowską, najlepiej z karteczką z podziękowaniem oraz z rabatem na dalsze zakupy. O ile w Polsce takie zabiegi są „ponad miarę” i stanowią pewnego rodzaju oznakę luksusowej marki, to w Niemczech takie dodatki są obecnie oczywistością. Czasami nawet niemiecki klient ich nie zauważy, szczególnie jeśli karteczka jest masowo wyprodukowaną kartką przeznaczoną dla wszystkich klientów. Indywidualizacja obsługi klienta oraz dbanie o kwestie ochrony środowiska stanowią przykłady działań, które są koniecznością przy obsłudze klienta niemieckiego.

Co zatem jest ważne dla typowego klienta niemieckiego?

  •  dbałość o język, którego używamy. Chodzi tutaj oczywiście o język niemiecki, gdyż język angielski, mimo że znany przez Niemców, nie jest stosowany zbyt chętnie w miejscu pracy lub na stronach internetowych. Niemcy są dumni ze swojego języka (wieszcze, tacy jak Goethe, są nadal wielkimi autorytetami dla Niemców) i z wielkim niesmakiem patrzą na procesy „upraszczania” języka niemieckiego, które są naturalnymi procesami w zglobalizowanym świecie, szczególnie tam, gdzie polityka wielonarodowościowa jest czymś naturalnym. Anglicyzmy są zatem źle widziane, choć dla nas obcokrajowców są łatwiejsze do zapamiętania. Zamiast „feedback” zastosuj słowo „Rückmeldung”, zamiast „deadline” zastosuj słowo „Frist”. Niemcy na pewno to docenią.
  •  dbałość o jasność przekazu. Pomimo tego, że język literacki jest dumą Niemców, to składnia ich języka bardzo się zmieniła na przestrzeni ostatnich lat. Jest prostsza. Niemcy używają coraz mniej złożonych zdań i starają się jak najbardziej uprościć swoją składnię. Mieszają szyki zdań, aby coś podkreślić w zdaniu, zamiast prezentować swoje preferencje w sposób opisowy. Dodatkowo stosują wiele rysunków ukazujących dane procesy. Najsławniejsi rysownicy na świecie, tacy jak np. Pan Tiesenhausen, są z Niemiec. To o czymś świadczy. Od Goethe do Tiesenhausena. J Czyż to nie rewolucja, że z literackiego kraju Niemcy przeistaczają się w kraj obrazków?
  • cele wyższe. Wspomniałam już o ochronie środowiska. Przy czym należy pamiętać, że stanowi ona tylko jeden z przykładów takich celów wyższych. W Polsce, jeśli zapytamy typowego Polaka, jaki cel wyższy przyświeca mu w jego życiu, to założę się, że usłyszymy najpierw o rodzinie, a potem o ojczyźnie. W Niemczech natomiast, w związku z ruchami protestanckimi, które odniosły wielki sukces w niemieckim społeczeństwie, jednym z głównych celów w życiu Niemców jest ich powołanie, pasje. To ma ogromne konsekwencje w tym, że Niemcom często trudno jest zrozumieć poświęcenie Polaków wobec rodziny i pewnych patriotycznych wartości z nią związanych. Tymczasem w Niemczech dbałość o dobro wspólne, a niekoniecznie o dobro tylko w ramach swojej rodziny, jest czymś bardzo ważnym. Ma to następnie przełożenie na ich potrzeby oraz oczekiwania. Jakie? Dowiecie się tego na moim wykładzie w ramach E-wolucji.
Wszystko, co powinieneś wiedzieć o EORI

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o EORI

Co to jest numer EORI?

Jeżeli sprzedajesz swoje produkty do USA lub importujesz je z Chin koniecznie potrzebujesz numeru EORI. Kogo dokładnie dotyczy ten wymóg, jak uzyskać taki numer i czym właściwie on jest? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule.

 

Czym jest numer EORI i kto powinien go mieć?

EORI (Economic Operator Registration and Identyfication) to numer identyfikacyjny każdej firmy, która eksportuje lub importuje towary poza kraje Unii Europejskiej. Jeżeli planujesz wejść na inne rynki poza Wspólnotą, koniecznie musisz złożyć wniosek o wydanie tego numeru.

EORI jest przypisany do konkretnego podmiotu prawnego i wydawany przez państwo, w którym firma została zarejestrowana. Po otrzymaniu numeru będzie on służył do identyfikacji Ciebie i Twoje przesyłki we wszystkich krajach UE.

WAŻNE! Jeżeli posiadasz oddziały swojej firmy w innych krajach UE, potrzebujesz tylko jednego numeru EORI.

 Jak wygląda numer EORI i jak go uzyskać?

Każdy kraj członkowski ma inny system nadawania numeru EORI. Składa się on z kodu kraju, gdzie dana firma lub osoba jest zarejestrowana oraz maksymalnie 15 cyfr.

Przykładowo w Wielkiej Brytanii wygląda następująco:

  • W przypadku płatników VAT: GB + VRN (numer rejestracyjny VAT) + 000
  • Firm i osób, które nie są zarejestrowane na VAT: GB + unikalny numer wydany przez HMRC

W Polsce numer EORI to kod – PL oraz numer NIP wraz z pięcioma zerami lub pięcioma ostatnimi znakami numeru REGON.

Również sposób uzyskania numeru EORI jest indywidualny dla każdego kraju członkowskiego. W UK jest on nadawany przez HMRC, czyli odpowiednik polskiego urzędu skarbowego. Jeżeli Twoja firma jest zarejestrowana na Wyspach wystarczy wypełnić odpowiedni formularz (C220 dla płatników VAT lub C220A dla pozostałych firm), który można pobrać ze strony urzędu. Możesz to zrobić sam lub zlecić księgowemu (https://snaccounts.co.uk/produkt/rejestracja-numer-eori/), mając jednocześnie gwarancję poprawnego wypełnienia wniosku.

Pamiętaj, że jeżeli nie jesteś płatnikiem VAT w UK o numer EORI powinieneś starać się po nadaniu pierwszej przesyłki. Dzięki temu będziesz miał niezbędne do aplikacji informacje m.in. dane przewoźnika, numer przewozowy, czy wartość przesyłki.

W Polsce wniosek o nadanie numeru EORI należy złożyć w oddziale celnym lub urzędzie celno-skarbowym w formie papierowej lub elektronicznej poprzez platformę PUSEC https://puesc.gov.pl/eori (Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych).

Po poprawnym wypełnieniu wniosku, numer EORI powinieneś otrzymać już po kilku dniach.

Gdzie sprawdzić numer EORI?

Na stronie Komisji Europejskiej https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/eos/eori_validation.jsp?Lang=en w dowolnym momencie możesz sprawdzić ważność swojego numeru EORI lub swoich partnerów. Jeżeli w aplikacji wyraziłeś zgodę na podanie swojego imienia i nazwiska, również te dane będą ogólnodostępne.

Co w przypadku kiedy nie masz numeru EORI?

Jeśli nie masz numeru EORI, nie możesz importować ani eksportować towarów z Unii Europejskiej legalnie. Wynika to z faktu, że numer EORI jest używany w zgłoszeniach celnych wszystkich towarów wprowadzanych do Unii Europejskiej lub z niej wyprowadzanych, a tym samym jest  niezbędny przy odprawie celnej.

Bez numeru EORI importowany lub eksportowany przez Ciebie towar zostanie zatrzymany przez Urząd Celny. A każdy dzień zwłoki z dostarczeniem dokumentów będzie się wiązał z dodatkowymi kosztami.

Pamiętaj, uzyskanie numeru powinno nastąpić najpóźniej w trakcie przeprowadzania pierwszej operacji celnej.

Jeżeli więc prowadzisz biznes na różnego rodzaju platformach sprzedażowych, a swój towar do odsprzedaży pozyskujesz spoza Unii Europejskiej nie zapomnij złożyć wniosku o numer EORI.

 

<a href=”https://www.freepik.com/free-photos-vectors/background”>Background photo created by natanaelginting – www.freepik.com</a>

10 czynników, które wpływają na sukces oferty na eBay

10 czynników, które wpływają na sukces oferty na eBay

Wystawienie produktu na eBay, to rzecz pozornie prosta. Często zdarza się jednak, że świeżo upieczona oferta nie sprzedaje się. Szukamy wtedy różnych przyczyn, często reagujemy poprzez obniżenie ceny, albo nawet rezygnujemy ze sprzedaży produktu. Za sukcesem oferty na każdej platformie stoi szereg argumentów przemawiających za nią. Oto 10 wybranych czynników, które wpływają na sukces oferty na eBay:

  1. Dobry produkt

Pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie, czy aby na pewno produkt, który sprzedajemy jest dobrym wyborem na eBay. Dzięki serwisowi Terapeak w prosty sposób można zobaczyć statystyki sprzedaży każdego produktu, albo każdej kategorii na tej platformie, listę top sprzedawców wraz z ich obrotami, średnią ceną i ilością sprzedanych sztuk.

Ponadto dla każdego produktu możemy sprawdzić sprzedaż poszczególnych ofert. Pozwala to na sprawdzenie czy bezpośrednio konkurencyjne oferty będą podatne na działania konkurencji.
W mojej opinii istnieją dwie proste drogi doboru produktów:

  1. Szukamy niszy, w której jest mało sprzedawców, ale generują dobre obroty, a ich oferty są niskiej jakości.
  2. Szukamy produktów, w której największy udział ma TOP 10 sprzedawców. Łatwiej będzie „podgryźć” sprzedaż kilku dużym sprzedawcom, niż 100 małym. Udział TOP 10 sprzedawców również znajduje się w Terapeak.
Sprzedaż online do Wielkiej Brytanii

Sprzedaż online do Wielkiej Brytanii

Blisko 9 na 10 Brytyjczyków robi zakupy w sieci, coraz częściej korzystają oni z ofert zagranicznych sprzedawców. Ci, z kolei chętnie wchodzą na rynek e-commerce w UK, widząc w nim duży potencjał.  Jeżeli Ty również planujesz taki krok, koniecznie przeczytaj nasz materiał, w którym prezentujemy najważniejsze informacje nt. księgowości dla branży online w UK.

Gdzie zapłacę podatki?

Jeżeli prowadzisz swoją działalność w Polsce bez najmniejszego problemu możesz wysyłać swoje towary do Wielkiej Brytanii. Do swoich produktów będziesz musiał doliczyć polską stawkę VAT, a z podatku rozliczysz się z polskim urzędem skarbowym. Ale jest pewien haczyk – Twoja roczna sprzedaż do UK nie może przekroczyć  £ 70 000. Powyżej tej kwoty konieczna jest rejestracja na VAT w UK oraz rozliczenie zgodne z brytyjskim prawem.

WAŻNE

Dotyczy to sprzedaży do osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej.

Interesujesz się tematami związanymi z e-commerce?Zapraszamy Cię do artykułu „Sprzedaż online w UE z perspektywy przedsiębiorców i ekspertów”.

https://snaccounts.co.uk/sprzedaz-online-w-ue-z-perspektywy-przedsiebiorcow-i-ekspertow/

Wysoka sprzedaż = rejestracja VAT

(https://snaccounts.co.uk/produkt/rejestracja-vat-dla-firm-spoza-uk/)

W przypadku, jeżeli Twoja sprzedaż przekroczy wspomniane £70 000 rocznie, musisz złożyć wszystkie niezbędne dokumenty do HMRC (Her Majesty’s Revenue and Customs), czyli brytyjskiego odpowiednika polskiego urzędu skarbowego. Jak to zrobić? Wystarczy ze strony urzędu pobrać i wypełnić formularz VAT 1A „Application for RegistrationDistance Selling”. Możesz również zlecić przeprowadzenie całej procedury księgowemu w UK, który w Twoim imieniu załatwi wszystkie formalności oraz będzie się kontaktował z brytyjskim urzędem.  Zajmie się on także wszystkimi rozliczeniami związanymi z Twoją działalnością na Wyspach.

Niższy, brytyjski VAT

W Wielkiej Brytanii najbardziej popularna i najwyższa stawka VAT wynosi 20%, to o 3% mniej niż w Polsce. W dowolnym momencie możesz zdecydować się na skorzystanie z opcji płacenia niższego podatku i zarejestrować się jako płatnik VAT w UK.  Ważne, abyś złożył niezbędne dokumenty na 30 dni przed transakcją, która ma być rozliczana według zagranicznej stawki.

Wyjątek od tej zasady stanowią wyroby posiadające akcyzę, jak tytoń i alkohol, a także dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie oraz środki transportu np. samochody. W tych przypadkach obowiązują zupełnie inne regulacje.

Niezależnie, czy przekroczyłeś limit, czy dobrowolnie zdecydowałeś się na rejestrację na VAT w UK, od tego momentu jesteś zobowiązany do wystawiania faktur z zagranicznym VAT oraz płacenia podatku według brytyjskich stawek. Obowiązują Cię także brytyjskie reguły rozliczeń, np. częstotliwość składania deklaracji (miesięcznie, kwartalnie, rocznie), formę ich składania (papierowo, elektronicznie) oraz wszelkie obowiązki sprawozdawcze.

WAŻNE

Jeżeli korzystasz z magazynów zlokalizowanych na terenie Wielkiej Brytanii, obowiązkowo musisz zarejestrować się na VAT w UK jeszcze przed zrealizowaniem pierwszej transakcji.

Więcej na ten temat w następnym materiale.

Jeżeli zastanawiasz się nad rejestracją VAT w UK albo twoja roczna sprzedaż jest bliska osiągnięcia dopuszczalnego limitu w UK, koniecznie skontaktuj się z nami.

Autor: https://snaccounts.co.uk/

 

Własna działalność w Wielkiej Brytanii

Własna działalność w Wielkiej Brytanii

Artykuł Szymona Niestryjewskiego przedstawia praktyczną wiedzę z zakresu księgowości na temat założenia oraz prowadzenia własnego biznesu w Wielkiej Brytanii. Z artykułu dowiesz się m.in. o wszystkich wymaganiach jakie trzeba spełniać, aby legalnie sprzedawać swoje produkty w UK, oraz zostaną przedstawione progi podatkowe obowiązujące na Wyspach.

Print on Demand – czyli Groupon w praktyce

Print on Demand – czyli Groupon w praktyce

Osiągnięcie sukcesu w sprzedaży online jest obecnie bardzo złożone i trudne. Dotarcie do odbiorców i zachęcenie ich do zakupu wymaga wiele wysiłku i dopracowania wielu procesów, które finalnie mają dać przewagę nad konkurencją.

Poradnik ekspansji na rynki zagraniczne. PayPal

Poradnik ekspansji na rynki zagraniczne. PayPal

Ekspert PayPal pokaże najlepsze rozwiązania oraz porady, jak rozpocząć oraz rozwinąć biznes transgraniczny. Ponadto opowie, jak PayPal pomaga sprzedawcom wkroczyć w erę cyfrowych zakupów na międzynarodowych rynkach.

0