KARETA, czyli cztery asy bezpieczeństwa na AMAZON
Polityka platformy w znacznym stopniu ogranicza Wam – sprzedawcom – pełną swobodę działalności i przepływu środków. Gdzie znajduje się powód? Oczywiście jego rdzeniem jest regulamin Amazon.
Damian przedstawi zagrożenia i ograniczenia stawiane sprzedawcom na znanym na całym świecie serwisie. Przede wszystkim przedstawi w jaki sposób kompleksowo zabezpieczyć swój biznes, sprzedaż i własność intelektualną przed klientami, konkurencją oraz negatywnymi skutkami naruszenia regulaminu i polityki działalności na Amazon.
Sprzedaż na Amazon to iście pokerowa rozgrywka, w której tylko ci, co potrafią liczyć, pozostają w grze. Porównanie do jednej z najsłynniejszych gier karcianych nie jest przypadkowe, bo analogii można się doszukać na każdym kroku, a jedno z nich będzie przedmiotem rozważań.
Kareta, czyli cztery karty bezpieczeństwa na Amazon to jedna z podstaw stabilnej sprzedaży na platformie. Dzięki czterem asom jesteśmy w stanie chronić najważniejsze obszary naszej działalności, czyli konto, sprzedaż, sklep i własność intelektualną.
Sprzedaż na platformie od samego początku poddawana jest najrozmaitszym próbom zarówno ze strony klientów, obsługi Amazon i konkurencji, ale również innych czynników zewnętrznych, które w niekontrolowany sposób mogą zdestabilizować naszą działalność.
Jak zabezpieczyć sprzedaż i w jaki sposób kontrolować wpływające na nią czynniki? Jak w sposób zgodny z regulaminem Amazon ochronić najważniejsze obszary naszej działalności na platformie? Zapraszam do poznania czterech asów bezpieczeństwa na Amazon.
AS TREFL, czyli ochrona sklepu
Sklep na Amazon, czyli nasza forma działalności gospodarczej ubrana w sprzedaż na platformie to podstawowe miejsce podejmowania kluczowych decyzji w zakresie obsługi. Czym w takim razie jest ochrona sklepu? To przede wszystkim przestrzeganie regulaminu i standardów sprzedaży, zwanych również jako Amazon Policies and Guidelines.
Działalność naszego sklepu musi spełniać restrykcyjne wymagania platformy przede wszystkim w zakresie obsługi konsumenckiej, prezentacji produktów, realizacji wysyłek, obsługi zwrotów i sporów oraz przede wszystkim sprzedaży w określonych kategoriach i modelach dystrybucji. Jak zatem poprawnie ochronić działalność na platformie?
Złotą zasadą, z której zawsze należy korzystać jest każdorazowe i pełne przestrzeganie regulaminu platformy, a przede wszystkim opieranie na nim wszystkich zgłoszeń płynących do obsługi Amazon, czy to w relacji do niedziałających funkcjonalności, uciążliwych klientów czy też czynników zewnętrznych negatywnie wpływających na naszą działalność.
AS KARO, czyli ochrona sprzedaży
Generowanie przychodów na platformie prędzej czy później skupi na nas uwagę samej platformy lub konkurentów pośrednich lub bezpośrednich. Zgodnie z zasadą more money, more problems, wprost proporcjonalnie do wzrostu przychodów uwaga będzie wzrastać i to bez różnicy czy działamy w modelu sprzedaży produktów własnych czy dystrybucji.
Z jednej strony będziemy zmagać się z weryfikacjami ze strony obsługi Amazon dotyczących łańcucha dostaw lub miejsca produkcji, przechodząc za każdym razem szczegółową kontrolę, z drugiej zaś atakowani przez konkurencję będziemy musieli odpierać zarzuty dotyczących nieoryginalności sprzedawanych produktów lub powstrzymywać kradzieże listingów.
Podstawą ochrony sprzedaży dystrybucyjnej jest sprawdzony łańcuch dostaw i szczegółowa weryfikacja poprawności informacji przedstawionych na listingach, do których się podpinamy. W konkurencji pośredniej, czyli sprzedaży marki własnej będzie to przede wszystkim ochrona własnych listingów oraz powstrzymywanie negatywnych recenzji produktowych.
AS KIER, czyli ochrona konta
W większości przypadków to od nas samych zależy powodzenie w ochronie naszej działalności na Amazon, a składa się na nią również ochrona konta. Prawidłowe rozpoznawanie symptomów zagrożenia naszego profilu sprzedażowego jest podstawą do skutecznego zabezpieczenia i przeciwdziałania zawieszeniu konta i wstrzymania wypłaty środków.
Problemy w ochronie konta wynikają głównie z nieprzywiązywania dostatecznej wagi do komunikatów przesyłanych przez Amazon. Należy sobie przede wszystkim uświadomić, że obsługa platformy prawie nigdy nie kontaktuje się z nami w błahych sprawach, zaś zalecenia, które są przekazywane, należy wdrażać natychmiastowo.
Ochrona konta zależy w największej części od nas samych, zaś karne zastosowanie się do komunikatów przesyłanych przez platformę jest kluczem do jej sukcesu. Amazon to nie jest karabin na wodę, dlatego też należy pamiętać, że każda z informacji pojawiających się w Performance Notifications jest ważnym komunikatem dotyczącym nieprawidłowości w działaniu naszego konta.
AS PIK, czyli ochrona własności intelektualnej
Najsilniejsza z kart, pozwalająca w najwyższym stopniu zabezpieczyć naszą sprzedaż na Amazon w modelu private label, jest zarazem jedną z najbardziej niedocenianych i często pomijanych przez początkujących sprzedawców. Błąd, jakim jest niezarejestrowanie znaku towarowego lub wzoru przemysłowego dostrzegany jest dopiero w momencie ich naruszenia.
Kradzieże listingów, podpięcie pod znaki towarowe podmiotów trzecich, nieuczciwa rejestracja znaków towarowych w Amazon Brand Registry, fake & negative reviews to tylko kilka z całej listy zagrożeń czyhających w konsekwencji braku przyłożenia należytej uwagi do kwestii ochrony własności intelektualnej na platformie.
Podstawą ochrony własności intelektualnej jest rejestracja znaku towarowego we właściwym urzędzie patentowym oraz w Amazon Brand Registry. Co za tym idzie, ochrona znaku towarowego przeniesie się również na wybrane przez nas produkty i pozwoli nam realizować prawa wynikające z własności znaku towarowego, czyli ściganie podmiotów prawo to naruszających.
Sprzedaż na Amazon można zorganizować zawsze, ale jej ochronę tylko raz. To samo tyczy się konta, sklepu oraz własności intelektualnej. Nie chodzi tu oczywiście o jednorazowe działanie, a o każdorazowe podejmowania pojedynczych akcji celem ochrony naszej działalności na Amazon i tego, co podczas niej wypracowaliśmy.
Umiejętność poruszania się i sprawnego zabezpieczania każdego z przyczółków naszej działalności na Amazon wynika przede wszystkim z doświadczenia i znajomości zasad działania platformy. Im dłużej nie nabierzemy doświadczenia, tym bardziej powinniśmy kompensować je ilością przyswajanej wiedzy. Zapewniam, Amazon to jedyny real deal w obecnym e-commerce.