Poradnik ekspansji na rynki zagraniczne. PayPal
Ekspert PayPal pokaże najlepsze rozwiązania oraz porady, jak rozpocząć oraz rozwinąć biznes transgraniczny. Ponadto opowie, jak PayPal pomaga sprzedawcom wkroczyć w erę cyfrowych zakupów na międzynarodowych rynkach.
W Europie miedzynarodowa branża e-commerce każdego roku odnotowuje wzrost o 30% i szacuje się, że do roku 2020 jej wartość osięgnie 130 miliardów euro! Dlatego być może nadszedł czas, aby rozważyć optymalizację Twojej firmy pod kątem sprzedaży międzynarodowej. To łatwiejsze, niż myślisz!
Międzynarodowy e-commerce w skrócie
Zanim zaczniesz zastanawiać się, jak przygotować swoją firmę do zagranicznej ekspansji, zapoznaj się z krótkim podsumowaniem obecnej sytuacji międzynarodowego sektora e-commerce.
Najwięksi gracze na rynku globalnym
Azja, a zwłaszcza Chiny, stają się popularnym rynkiem docelowym w 2017 r., ponieważ aż 29% kupujących online stanowili klienci z tamtego regionu. Kolejne miejsca na podium zajmują Stany Zjednoczone i Wielka Brytania, które mają odpowiednio 20% i 17% udziału w globalnym e-commerce. Co godne odnotowania, Europa Zachodnia także plasuje się wysoko na tej liście.
Co ludzie kupują za granicą?
67% kupujących online za granicą w 2017 r. postawiło na odzież, 55% – na zabawki i artykuły związane z hobby, natomiast 54% wybrało sprzęt elektroniczny.
Bardziej szczegółowe omówienie sytuacji w Twoim regionie wraz z informacjami o najsilniejszych trendach znajdziesz w naszych narzędziach na witrynie PayPal Passport.
W tym dokumecie przedstawimy kilka najlepszych rozwiązań stosowanych w e-handlu detalicznym:
1. Plan ekspansji międzynarodowej dla sprzedawców detalicznych online.
Dowiedz się, na co zwracać uwagę na rynkach docelowych, jak mierzyć się z lokalną konkurencją i jak zorganizować przedsięwzięcie od strony logistycznej.
2. Podnoszenie współczynnika konwersji transakcji międzynarodowych.
Dowiedz się, jakie są najskuteczniejsze bodźce zakupowe na rynkach zagranicznych i jak zdobyć zaufanie klientów z innych krajów oraz uniknąć problemów związanych z różnymi walutami.
Zaplanuj swój zagraniczny biznes w 4 krokach.
Krok 1 – Zbadal klimat ekonomiczny na interesujących Cię rynkach
Planując sprzedaż zagraniczną warto zorientować się, jak wygląda ogólna sytuacja ekonomiczna wybranego kraju docelowego. Czy gospodarka dobrze prosperuje? Czy istnieje w ogóle rynek, na który chcesz wejść? Czy waluta lokalna jest stabilna? Czy kurs wymiany jest dla Ciebie korzystny?
Zapoznaj się z lokalnymi obciążeniami podatkowymi, ukrytymi opłatami i przepisami prawa, które mogą być przeszkodą dla Twojej działalności lub mieć wpływ na Twoje przychody. W przypadku trudniejszych rynków rozważ nawiązanie współpracy z lokalnym podmiotem zarządzającym dystrybucją.
Krok 2 – Dowiedz się, jak wygląda lokalna konkurencja w Twojej branży
Zbadanie rynku lokalnego pomoże Ci ocenić, czy w Twoim sektorze jest duża konkurencja. Stwierdzisz też, czym różnisz się od konkurencji, znajdziesz swoją unikatową propozycję sprzedaży (ang. USP – Unique Selling Point) i dowiesz się, które z punktów Twojej oferty warto wykorzystać w przekazie reklamowym.
W przypadku braku istotnych różnic w cenie, jakości lub różnorodności oferty między Tobą a konkurencją, lokalni klienci mają tendencję do wybierania krajowych sprzedawców. Istnieją jednak wyjątki i czasem samo pochodzenie Twojej firmy jest ważnym czynnikiem wyróżniającym ją pośród konkurencji. Dokładniejsze informacje o lokalnej konkurencji można uzyskać, korzystając z narzędzia do analizy ruchu na witrynie Similar Web.
Krok 3 – Sprawdż poziom bezpieczeństwa rynku docelowego.
Przymiarzając się do rozszerzenia działalności na zagranicę, bez względu na wielkość firmy, warto zapoznać się ze wskaźnikami oszustw i nadużyć w transakcjach kartami kredytowymi. Informacje takie są udostępniane przez lokalne władze i inne instytucje. Miej także na uwadze, że wysoki odsetek oszustw przy płatnościach kartami może być jeszcze wyższy w przypadku sprzedawców zagranicznych niemających bezpośredniej możliwości odwołania się do prawa miejscowego.
Ograniczenie ryzyka oszustwa za pomocą ubezpieczeń lub rozwiązań specjalnych może być kosztowne i biorąc pod uwagę sam przychód, lepiej po prostu omijać takie rynki.
Porady eksperta
Niestety oszuści rozwijają się tak szybko, jak e-commerce i bardzo trudno się przed nimi zabezpieczyć. Ogólna zasada brzmi: jeśli nie masz pewności, nie ryzykuj! W PayPal nieustannie pracujemy nad programami ochrony, zarówno dla kupujących, jak i dla sprzedających, aby dostosować się do zmiennych warunków rynku. Nasz Program ochrony sprzedających może zabezpieczyć Cię przed dwoma najczęściej występującymi rodzajami oszustw online (dotyczących obciążeń zwrotnych i nieautoryzowanych transakcji). Wymogi kwalifikacyjne oraz przypadki, które mogą być objęte Programem ochrony sprzedających można znaleźć na stronie programu.
Krok 4 – Dowiedz się jak najwięcej o potencjalnych klientach
Po zapoznaniu się z warunkami na rynku lokalnych warto zwiększyć swoje szanse na sukces, orientując się w bardziej szczegółowych czynnikach.
Jaki jest stosunek klientów lokalnych do firm zagranicznych? Czego szukają klienci, kupując za granicą? Czy warto upodobnić się do firm lokalnych, czy można w jakiś sposób wykorzystać fakt zagranicznego pochodzenia firmy?
Czy klienci potrzebują lokalnego punktu obsługi/kontaktu? Czy mogą łatwo skontaktować się z Twoim działem obsługi klienta ze swojego kraju?
W jaki sposób płaci grupa docelowa? Kartami kredytowymi? Przy odbiorze (za pobraniem)? Płacą w systemie PayPal? Korzystają z lokalnych systemów kart kredytowych?
Porady eksperta
Przed zrobieniem pierwszych kroków na rynku zagranicznym należy rozważyć wiele czynników, ale na szczęście jest pomoc PayPal Passport to doskonałe miejsce, aby zacząć poszukiwania wskazówek dotyczących sprzedaży zagranicznej. W witrynie znajdziesz najróżniejsze informacje – od omówienia prawa lokalnego i zwyczajów charakterystycznych dla danej kultury narzędzia, które pomogą Ci w przygotowaniu indywidualnej strategii biznesowej.
Maksymalizuj współczynnik konwersji międzynarodwej
Oferuj model zakupów ze zwyczajami lokalnymi
Lokalizacja jest ważnym elementem sukcesu międzynarodowego. Rozważ tłumaczenie oferty na język lokalny, a także dostosowanie graficzne i stylistyczne do lokalnych gustów. Jeśli pełna lokalizacja jest dla Ciebie problemem, nie martw się. Czasem prostsze rozwiązania, takie jak dodanie angielskiej wersji witryny i ustawienie słów kluczowych na skalę europejską, mogą przynieść dobre rezultaty.
Łatwo dostępna i eksponowana obsługa klienta w języku lokalnym może zwiększyć zaufanie klientów i liczbę pomyślnie zakończonych transakcji.
Porady eksperta
W przypadku sprzedaży za granicą stworzenie środowiska dającego poczucie pewności i bezpieczeństwa jest szczególnie ważne. Przyjmowanie płatności za pośrednictwem renomowanych i znanych na całym świecie systemów, takich jak PayPal, jest doskonałym sposobem, aby zyskać zaufanie potencjalnych klientów zagranicznych. 34% konsumentów robiących zakupy za granicą nie zdecydowałoby się na sfinanansować transakcji, gdyby sprzedawca nie oferował w swojej witrynie płatności PayPal.
Ograniczaj ryzyko związane z przeliczaniem walut
Dla 14% kupujących z zagranicy rozliczenie w walucie obcej jest wystarczającym powodem do porzucenia koszyka i rezygnacji z zakupu. Dlatego zalecamy stosowanie przeliczenia na walut przy użyciu automatycznych narzędzi. Użytkownicy systemu PayPal mogą korzystać z opcji automatycznego przeliczania i wyświetlania cen w walutach lokalnych klientów na rynkach docelowych.
Należy pamiętać, że kursy walut mogą się zmieniać. Dlatego warto zaplanować wąski margines dla cen zagranicznych, aby zabezpieczyć się na wypadek nagłych wahań na rynkach walutowych.
Opracuj solidną strategię wysyłkową. Koszty wysyłki są istotnym czynnikiem dla kupujących online, zwłaszcza gdy zamawiąją z zagranicy. 57% klientów w Stanach Zjednoczych twierdzi, że zrezygnuje z zakupów, jeśli koszt wysyłki będzie zbyt wysoki.
Podawanie kosztów wysyłki jest dobrym sposobem ograniczania przypadków porzucenia koszyka. Nawiązanie współpracy ze spedytorem międzynarodowym może być szansą na wynegocjowanie stałych lub preferencyjnych cen na całym świecie.
Porady eksperta
Prawo do odstąpienia od umowy jest niezwykle ważne dla kupujących online, ponieważ nie zawsze ich wyobrażenia na temat rozmiaru lub wyglądu zamówionego towaru zgadzają się z tym, co wyjmują z paczki. Dlatego koszty wysyłki zwrotnej mogą skutecznie zniechęcać do zawarcia transakcji, szczególnie w przypadku zakupów zagranicznych. W międzynarodowym badaniu 57% konsumentów stwierdziło, że zasady dotyczące zwrotów są dla nich ważne podczas zakupów online. W przypadku zamówień opłaconych w systemie PayPal możemy pokryć koszt wysyłki zwrotnej. Witryny promujące tę opcję odnotowały średnio 30% wzrost sprzedaży za granicę, więc śmiało korzystaj z banerów PayPal, aby poinformować o tym klientów.
Podsumowanie
14% kupujących z zagranicy uważa rozliczenie w walucie obcej jako wystarczający powód do porzucenia koszyka i rezygnacji z zakupu
57% klientów w Stanach Zjednoczonych twierdzi, że zrezygnuje z zakupów, jeśli koszt wysyłki będzie zbyt wysoki
34% konsumentów robiących zakupy za granicą nie zdecydowało by się sfinalizować transakcji, gdyby sprzedawca nie oferował w swojej witrynie płatności PayPal
57% konsumentów stwierdziło, że zasady dotyczące zwrotów są dla nich ważne podczas zakupów online
Zapewnij doskonałą jakość obsługi klienta lokalnego
Znakomitą obsługę klienta najlepiej zacząć od proaktywnego wyjaśniania najczęściej występujących kwestii i najlepiej robić to w języku lokalnym. Upewnij się, że zasady dotyczące wysyłki, zwrotów i płatności można łatwo znaleźć w Twojej witrynie.
Kolejnym krokiem jest zapewnienie klientowi łatwego kontaktu z Tobą przez telefon lub e-mail. Umieszczenie tych informacji w widocznym miejscu uspokaja klientów i daje im przekonanie, że jakiekolwiek niespodziewane problemy z zamówieniem zostaną szybko rozwiązane.
Adres e-mail
Przede wszystkim umieść swój adres e-mail w widocznym miejscu, tak aby klienci mogli się z Tobą łatwo skontaktować. Jeśli otrzymasz wiadomość od klienta z pytaniem lub wątpliwością, jak najszybciej na nią odpowiedz.
Infolinia
Poinformuj klientów, czy oferujesz infolinię i czy jest ona dostępna w ich języku (byłoby idealnie) lub w języku angielskim. Jeśli możesz sobie na to pozwolić, najlepszym rozwiązaniem jest całodobowa infolinia w języku lokalnym.
Media Społecznościowe i czat
Oferując rozwiązania „czatu na żywo” w sieci społecznościowej lub za pośrednictwem Facebook, Skype lub Watsapp w celu udzielania odpowiedzi na pytania, możesz obniżyć koszty klientów i swojej firmy.