Sprzedaż transgraniczna 5 najczęściej popełnianych błędów. Trusted Shop
Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce, opowie o najważniejszych regulacjach prawnych, które sprzyjają ekspansji sklepów internetowych w Europie, oraz najczęstszych błędach, które mogą skutkować nałożeniem kar na sprzedawców. Pokaże także, jak regulacje te mają się do usług i korzyści oferowanych kupującym przez liderów najważniejszych rynków europejskich, a także, jakie są oczekiwania tamtejszych konsumentów ukształtowane przez takie praktyki.
Wielu sprzedawców internetowych zastanawia się, co zrobić, by dalej rozwinąć działalność. Jednym ze sposobów jest udostępnienie oferty sklepu na innych rynkach, a tym samym rozpoczęcie sprzedaży transgranicznej. Nie zawsze jednak model biznesowy, który sprawdza się na rodzimym rynku, sprawdzi się poza granicami kraju. Poniżej prezentujemy najczęstsze błędy, jakie można popełnić, rozpoczynając sprzedaż na innych rynkach.
Możliwość zwrotu towaru tylko do kraju przedsiębiorcy
W Europie koszty wysyłki zwrotnej towaru leżą po stronie konsumenta. Według ustawy o prawach konsumenta, która weszła w życie w 2014 r., w przypadku odstąpienia od umowy konsument poniesie koszty odesłania towaru pod warunkiem, że został o tym poinformowany. Brak stosownej informacji spowoduje, że koszty odesłania towaru będą po stronie przedsiębiorcy. Często tylko duże sklepy internetowe, takie jak Zalando, mogą sobie pozwolić na pokrycie kosztów przesyłki zwrotnej. Prowadząc sprzedaż na innych rynkach, warto pomyśleć o możliwości zwrotu towaru dla wszystkich krajów dostawy. Na przykład, kupujący z Niemiec mogą nie zdecydować się na zakup, jeśli będą musieli odesłać zakupiony produkt do Polski. Koszty przesyłki mogą być dla wielu zbyt wysokie. Jeśli natomiast konsumenci będą mogli odesłać zakupiony towar na adres niemiecki, wówczas są bardziej skłonni, by zrobić w danym sklepie zakupy.
Brak opcji szybkiej dostawy
Sprzedawcy internetowi prowadzący sprzedaż na innych rynkach mają do zaoferowania inny asortyment niż miejscowi e-sprzedawcy. Zagraniczni konsumenci są więc skłonni poczekać na zamówienie 2 – 3 dni dłużej. Obecnie coraz więcej sklepów internetowych optymalizuje swoje procesy logistyczne, aby realizować zamówienie w jak najkrótszym czasie. Warto również zagranicznym klientom oferować różne możliwości wysyłki. Jedną z nich mogłaby być opcja ekspresowej wysyłki.
Niewystarczająca ocena rynku
Jedną z głównych przyczyn niepowodzenia sprzedaży na innych rynkach jest brak wiedzy na temat zwyczajów zakupowych mieszkańców danego kraju. W wielu przypadkach sprzedawcy internetowi posiadają zbyt małą wiedzę na temat rynku docelowego. W praktyce może się okazać, że w kraju docelowym jest większa konkurencja niż początkowo zakładaliśmy, a sugerowane ceny produktów również się różnią.
Brak metod płatności typowych dla danego kraju
W każdym kraju klienci mają swoje preferencje w zakresie płatności. Rozpoczynając działalność na zagranicznym rynku, niektórzy sprzedawcy internetowi nie oferują nowym klientom dogodnych dla nich metod płatności. Przykładowo, jeśli sprzedawca internetowy rozszerza swoją działalność na rynek niemiecki wówczas powinien zaoferować system płatności, z którego najchętniej korzystają niemieccy konsumenci. W przeciwnym razie kupujący mogą zrezygnować z zakupu, a współczynnik konwersji w sklepie internetowym znacznie spadnie.
Opis produktów – brak innych wersji językowych
Przygotowanie tłumaczeń wszystkich treści zamieszczonych w sklepie internetowym jest dość kosztowne. W związku z tym niektórzy sprzedawcy internetowi ograniczają się do przetłumaczenia tylko wybranych treści. Zdarza się, że opisy produktów na stronie sklepu są przetłumaczone tylko na język angielski, pomimo że sklep internetowy prowadzi sprzedaż również na innych rynkach. Może to zniechęcić kupujących z innych krajów, którzy nie mają okazji zapoznania się opisem produktu.
Podsumowanie
Wejście firmy na rynek zagraniczny powinno być przemyślane i dobrze zaplanowane. Korzystne jest nawiązanie współpracy z lokalnymi usługodawcami, którzy znają dane środowisko biznesowe. Wiedza dt. zwyczajów konsumpcyjnych panujących na odmiennym rynku z pewnością zminimalizuje potencjalne błędy i pomoże w prowadzeniu efektywnej sprzedaży.